BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

Evidenţiază rolul elementelor de compoziţie într-un text poetic studiat, aparţinând lui George Bacovia (la alegere, două dintre următoarele: titlu, secvenţe poetice, relaţii de opoziţie şi de simetrie, motiv poetic, laitmotiv).

Elemente de compoziţie în poezia „Plumb” de George Bacovia:

Titlul poeziei este simbolul „plumb”, cuvânt care are drept corespondent în natură metalul, ale cărui trăsături specifice sugerează stări sufleteşti, atitudini poetice:

  1. greutatea metalului sugerează apăsarea sufletească;
  2. culoarea cenuşie sugerează monotonia, angoasa;
  3. maleabilitatea metalului sugerează labilitate psihică;
  4. sonoritatea surdă a cuvântului sugerează închiderea definitivă a spaţiului existenţial, fără soluţie de ieşire.

Poezia este alcătuită din două secvenţe poetice, fiind prezente două planuri ale existenţei: unul exterior sugerat de cimitir, cavou, veşmintele funerare şi unul interior sugerat de sentimentul de iubire care-i provoacă poetului disperare, nevroză, depresie, dezolare.
Poezia are o structură simetrică, dată de:

  1. imperfectul verbului „a dormi”, aflat la începutul primului vers al fiecărei strofe
  2. sintagma „flori de plumb” la începutul versului al doilea al fiecărei strofe
  3. sintagma „stam singur” la începutul versului al treilea al fiecărei strofe

Strofa I exprimă simbolic spaţiul închis, sufocant în care trăieşte poetul, sugerat de simbolurile „sicriele de plumb”, „cavou”. Starea de solitudine a poetului este sugerată de sintagma „stam singur”, care alături de celelalte simboluri creează pustietate sufletească, nevroză, spleen. Repetarea simetrică a simbolului „plumb”, plasat ca rimă la primul şi ultimul vers sugerează neputinţa poetului de a evada din această lume sufocantă.
Strofa a II-a ilustrează mai ales spaţiul poetic interior, prin sentimentul de iubire care „dormea întors”, sugerând disperarea poetului, dragostea nefiind înălţătoare, ci dimpotrivă, fără perspective de împlinire.